Keikkasettien saloja

Settilistan laatiminen eli keikalla esitettävien kappaleiden valitseminen on joskus hankalaa. Näin varsinkin jos esittää omia kappaleita: aluksi tuotantoa on todennäköisesti liian vähän koko settiin, joten pitää turvautua lainakappaleisiin, vaikkei ehkä haluaisi - tai pitää keikan pituus minimissä. Uuden tuotannon myötä pitää tehdä valintoja: soittaako vanhoja, kenties yleisölle tutumpia ja kenties jo siksi mieluisampia kappaleita, vai keskittyäkö uusiin. Voi tietysti pyrkiä soittamaan koko ajan pidempiä keikkoja, mutta useinkaan tämä ei ole aito vaihtoehto. Tuotannon kasvaessa valinnnat muuttuvat enenevissä määrin poisvalinnoiksi: mitä kaikkea voidaan enää keikkasettiin mahduttaa, mitä siihen on enemmän tai vähemmän pakko saada, mitä täytyy auttamatta jättää pois. Valitseminen on tällöin ennen muuta tasapainoilua: mitä yhtye itse haluaa soittaa ja mitä se arvelee yleisön haluavan. Harvemmin kuitenkaan lähdetään siitä, että valitaan settiin ainoastaan joko yhtyeen tai yleisön keskimääräiset suosikkikappaleet, sikäli kuin sellaisia edes on. Mikäli yhtye haluaa lisäksi coveroida muiden kappaleita, varsinkin omaa tuotantoa koskevat poisvalinnat ovat sitäkin hankalampia. 

Kappaleiden täytyy sitä paitsi tulla esitetyksi sopivassa järjestyksessä. Keikkasettienkin yhteydessä puhutaan joskus niin sanotusta draaman kaaresta: live-keikka on kuin näytelmä, jonka pitäisi alkaa mahdollisimman mukaansatempaavasti, keskikohdan pitäisi kantaa itsensä valahtamatta minnekään ja lopussa pitäisi vielä tulla jonkinlainen nostatus tai lisäsäväytys. Kun tähän lisätään vielä se, etteivät kaikki kappaleet sovi peräkkäin esitettäviksi ja että draaman kaaren ylläpitämiseksi setti ei voi koostua esimerkiksi pelkästään keskitempoisista kappaleista, voidaan kliseenomaisesti todeta: helpommin sanottu kuin tehty. 

Soitamme seuraavaksi pienen baarikeikan legendaarisessa Masan Baarissa perjantaina 27.3.2020. Setti on jo alustavasti mietittynä. Reilun tunnin keikkaan mahtuu kappaleita kaikilta kolmelta levyltämme, muutama coveri sekä uusin kappaleemme, jonka koeponnistimme alkuvuodesta livenä Kortteliravintola Hugossa ja jonka julkaisemme singlenä myöhemmin tänä vuonna. Masan Baarissa esitettävistä covereista yhtä emme ole koskaan aiemmin soittaneet. Muut coverit löytyvät alla olevasta listasta, joka on koostettu vanhoista settilistoista vuosilta 2014-2020. Aivan kaikki settilistamme eivät ole säilyneet, mutta lista vaikuttaisi olevan täydellinen. Vaikka olemme aina keskittyneet esittämään omaa tuotantoa, covereitakin on aina jokunen keikkasetteihin mahtunut.

[EDIT: Masan Baarin keikka 27.3. ei ikävä kyllä toteutunut, kiitos tämän päivän vitsauksien. Tehkäämme siis edellä mainitsemattomasta, toistaiseksi soittamattomasta coverista ensimmäistä kertaa soitettu jokin toinen kerta.]

Johannes Faustus -yhtyeen keikoilla kautta aikojen esittämät lainakappaleet:

Nousevan auringon talo (House of the Rising Sun)
Ohio-joen rannalla (Banks of the Ohio)
Tom Dula (Tom Dooley)
Keskiyön aikaan (Markku Aro; Smokie: I'll Meet You at Midnight)
Nainen tummissa (Lemon; Uriah Heep: Lady in Black)
Tähdenlento (Sig; Neil Young: Like a Hurricane)
Henry Lee (Nick Cave: Henry Lee)
Halleluja (Leonard Cohen: Hallelujah)
Aseta ohjaimet kohti auringon ydintä (Pink Floyd: Set the Controls for the Heart of the Sun)
Myötätuntoa vanhalle kehnolle (Rolling Stones: Sympathy for the Devil)
1916 (Motörhead: 1916)

Comments

Popular Posts